فقر تولید آثار انقلابی یکی از معضلات تلویزیون است/«با خانمان» ها موفق تر از «روزهای ابدی» عمل کرده اند!
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۰۰۷۲۰
جبار آذین منتقد و نویسنده سینما و تلویزیون در خصوص کم و کیف دو مجموعه تلویزیونی در حال پخش «روزهای ابدی» و «با خانمان» با خبرگزاری برنا به گفت و گو پرداخت و با نگاهی پیش بینانه سه سریال جدید سال 1400 را از لحاظ کیفیتی از نظر گذراند و با پیشنهادی به مسئولین تلویزیون به کلام خود پایان داد که به شرح زیر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جبار آذین، نویسنده و منتقد نظرش را در خصوص هر یک از این دو سریال «روزهای ابدی»، «با خانمان» بیان کرد و به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: یکی از معضلات اساسی تلویزیون فقر تولید آثار انقلابی است. از همین رو تولید اینگونه آثار تحت عنوان تولیدات استراتژیک در محافل فرهنگی و هنری یاد می شود یکی از تولیدات جدیدی که در این ارتباط ساخته شده سریال «روزهای ابدی» است.
متاسفانه روزهای ابدی به دلیل ضعف های مفرط ساختاری، محتوایی و نداشتن جذابیت های بصری، نمایشی نتوانسته به درستی روایتگر دوران انقلاب یا برخی وقایع موفق آن زمان باشد. از همین رو لازم است که برای تولید آثار استراتژیک از مضمون، داستان، فیلمنامه و عوامل و کارگردانی استراتژیک هم استفاده شود در غیر این صورت مضمون خوب دوران انقلاب و حتی دفاع مقدس در این گونه آثار که به صورت سطحی ساخته می شوند می توانند دفاع بعد از انقلاب تلقی شوند در واقع روزهای ابدی به دلیل ضعف های هنری و ناموفق بودن در روایت بخش هایی از انقلاب اسلامی نتوانسته آن چنان که باید از دفاع، دست آورد و ارزش های انقلاب نقشی بر خاک زند.
او در خصوص سریال «با خانمان» گفت و ادامه داد: برزو نیک نژاد در کارنامه تلویزیونی، ضبط و سینمایی خود آثار نسبتا بهتری تولید می کند و در حال حاضر نیز با مجموعه تلویزیونی با خانمان این کیفیت را تایید کرده است.
با خانمان یک سریال متوسط خانوادگی و اجتماعی است که عنوان طنز تلویزیونی را هم یدک می کشد در حالی که نه به لحاظ کار طنز و حتی آثار خانوادگی و اجتماعی دارای پردازش مضمونی، محتوایی و ساختاری نیست به همین دلیل این سریال جزو سریال های متوسط خانوادگی تلویزیون به حساب می آید.
این منتقد در این راستا که با وجود ساخته نشدن پایتخت چه پیش بینی در خصوص کیفیت سریال های جدید تلویزیون در سال 1400 از جمله « ن.خ3»، «همبازی» و « بوتیمار» دارد خاطرنشان کرد: به نظر من تاریخ مصرف سریال «پایتخت» تمام شده است در واقع در فصل های اخیر ماجرا سازی، حادثه پردازی و تکرار طنز های کلیشه ای پایتخت را سرپا نگه داشته بود. در غیر این صورت این سریال حرف جدیدی برای گفتن ندارد در واقع فصل های نخست این سریال به دلیل نوآوری در فضا سازی و همچنین توجه به فرهنگ بومی و ملی و استفاده به جا و درست از طنز و شوخی مورد توجه قرار گرفته بود اما به مرور از مضامین اصلی خود فاصله گرفت و اکنون هیچ شانسی برای ادامه تولید آن وجود ندارد مگر آنکه در مضمون، محتوا و همچنین ساختار هنری تغییرات اساسی صورت بگیرد و در آن سلیقه مخاطب لحاظ شود.
فصل نخست سریال «ن. خ» از نگاه مخاطبان با موفقیت همراه بود اما فصل دوم این سریال نتوانست موفقیت های پیشین را تکرار کند در واقع این اثر در حد متوسط بود و در طنز پردازی، ارائه ی جغرافیا و فرهنگ هموطنان کُرد به توفیق نرسید چرا که طنز های استفاده شده در این سریال بسیار کلیشه ای و پیش پا افتاده بود. لذا بعید است که فصل سوم ن.خ بتواند موفق شود.
سریال «همبازی» در صورتی می تواند موفق شود که نگاه و سلیقه مردم در آن لحاظ شود. متاسفانه در تلویزیون به ویژه در سال های اخیر به جای توجه به نظر و سلیقه مردم، سلیقه مداری مدیران تلویزیون و اسپانسر های آن مد نظر قرار گرفته است. از همین رو دیگر از نظر و سلیقه مردم استفاده نمی شود. تلویزیون باید به صورت حرفه ای و استاندارد در این شرایط بحرانی که به علت شیوع ویروس کرونا آشفتگی های اجتماعی و مردمی در جامعه حاکم شده است آثار شاد و مفرح که سر تا سر امید بخش است تولید و پخش کند در غیر این صورت اگر قرار بر این باشد که همچنان سریال های ضعیف و زیر متوسط در تلویزیون ادامه داشته باشد مسلما به هدر رفت بیت المال و توانایی هنرمندان منجر خواهد شد و مردم نیز رضایت از آن نخواهند داشت و متاسفانه ممکن است باعث قهر بیشتر مردم و رویگردانی آن ها از تلویزیون و روی آوری به ماهواره های غربی شود.
سریال بوتیمار نیز اگر بتواند اثر خوبی تولید کند و همسو با سلیقه های مردم باشد و از عوامل حرفه ای در تولید خود بهره ببرد می توان امیدوار بود که تلویزیون در جهت خاص مردم حرکت کرده است. در غیر این صورت تا زمانی که این سریال تولید و پخش نشده است نمی توان در مورد کم و کیف آن قضاوت کرد.
جبار آذین به عنوان کلام آخر پیشنهادی به مسئولین تلویزیون در نوروز 1400 داد و تصریح کرد: تلویزیون باید از پایه و اساس دچار تغییر و تحولات شود. یعنی نگاه مدیران بایستی از سلیقه مداری و توجه به اسپانسر ها به ملی گرایی و توجه به مردم معطوف شود و با دعوت از هنرمندان که مدت ها است در تلویزیون کار تولید نداشته اند به سمت تولید آثار شایسته و با محتوا و حتی طنز اجتماعی و خانوادگی حرکت کنند در غیر این صورت تلویزیون فقط به هدر دادن بودجه کمک می کند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تلویزیون سریال نویسنده منتقد همبازی آثار تلویزیونی جبار آذین سال 1400 بوتیمار روزهای ابدی با خانمان غیر این صورت روزهای ابدی تولید آثار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۰۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عمو پورنگ به «لالایی» نزدیک شد و تلویزیون به سریالی فوتبالی!
این روزها سریالهایی در راه تلویزیوناند و در عین حال برخی از تلویزیونیهای با قدمت هم با کاری جدید سر از نمایشخانگی درمیآورند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پیگیریهایی که انجام شده این روزها تلویزیون 52 سریال در حال پیشتولید و تولید دارد که از سمتِ سیمافیلم پیش میرود و سریالهایی هم توسط برخی از سازمانها و نهادهای فرهنگی پیش میرود که به روال گذشته برای پخش از تلویزیون ساخته میشوند.
به طور مثال سریال «بوقچی» که مجموعه تلویزیونی فوتبالی است، البته در دهههای گذشته داریوش ارجمند و اکبر عبدی سریال «به سوی افتخار» را با فضای مافیای فوتبال به آنتن تلویزیون رساندند. یا «پژمان» با بازی پژمان جمشیدی و پرداختن به بازیکنان شناخته شده و مصائب و مشکلاتشان، «سه پنج دو» به گونهای سرمایهگذاران و مافیای فوتبال، «آخرین بازی» و «لژیونر» هم جزو دیگر کارهای فوتبالی به شمار میرود که تاکنون در ساختار تلویزیون به آنها پرداخته شده است.
البته این روزها «پرویز خان» هم بعد از حضور در جشنواره فیلم فجر و اکران در سینما به شبکه نمایشخانگی آمده است.
حالا باید دید «بوقچی» با چه هدفی ساخته شده و تنها قصدِ به هیجان درآوردن مخاطب به واسطه پرداختن به «فوتبال» در یک اثر نمایشی را دارد یا به دنبال اهدافی دیگر است؟
ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟این سریال در تهران به فیلمبرداری خودش ادامه میدهد و پیگیریها نشان میدهد تا تیرماه تصویربرداری سریال ادامه خواهد داشت. حسن حبیبزاده کارگردانی سریال را برعهده دارد و گفته میشود موسسه هنری سوره آن را تهیه میکند. در این سریال حسن پورشیرازی، امیر غفارمنش، آرش نوذری، امیر کربلاییزاده، شهره سلطانی، رامین ناصر نصیر و بسیاری دیگر از هنرمندان به ایفای نقش میپردازند.
اما سریالی دیگر که تلویزیونیهای قدیم به سمتِ آن رفتهاند یک سریال فانتزی در حوزه کودک و نوجوان است که برای اولین بار داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ در برنامه تحویل سال یک خبر کوتاهی از آن داد. سریال «لالایی» که قرار است با بازی او بعد از مدتها غیبت و البته فضایی متفاوت از یکی از پلتفرمهای نمایشخانگی پخش شود.
این سریال به کارگردانی احمد درویشعلیپور که سالها با داریوش فرضیایی کار کرده و «سرزمین بالشها» را با او در شبکه نمایشخانگی داشت این روزها در اواخر تصویربرداری به سر میبرند و گروه در تهران مشغول فعالیتاند تا اواخر اردیبهشتماه کار به پایان برسد. قرار است این سریال امسال در یکی از پلتفرمهای نمایشخانگی پخش شود.
امیر کربلاییزاده که مدتها از او خبری نیست و بیشتر به آموزش استندآپ کمدی و اجرای تئاتر مشغول است در این سریال به ایفای نقش میپردازد و فرهاد بشارتی هم چندی پیش از حضور خود در این سریال خبر داده بود. قطعاً بازگشت داریوش فرضیایی بعد از مدتها با سریالی در شبکه نمایشخانگی را میتوان به فال نیک گرفت، چون خبرها حاکی از همکاری مجدد او با تلویزیون است.
سریال «لالایی» و نقشآفرینی داریوش فرضیایی متفاوت از کارهایی است که تاکنون از او به عنوان کاراکتر عمو پورنگ دیده شده است. در عین حال باید دید با حضور او و هنرمندانی که در «محل گل و بلبل» و برخی از پروژههایی که او و دوستان داریوش فرضیایی فعالیت داشتهاند میتواند اقبال را نسبت به محدود کارهای کودکانه نمایشخانگی برگرداند یا خیر.
انتهای پیام/